Derivazioni: Space for communication by TANAKA Sigeto
[About] [Author] [Archive] [Mobile] [RSS]

« 2013年度授業予定 «  | |  » 国民生活基礎調査分析結果報告ほか (3/23 仙台) »

報告書『女性の生活状況及び社会的困難をめぐる事例調査』せんだい男女共同参画財団 (2013年3月)

Sendai Gender Equal Opportunity Foundation published a research report on poverty and economic difficulties suffered by women in Sendai. I contributed Chapter 3 (pp. 53-72) with results of secondary analysis of Comprehensive Survey of Living Conditions (国民生活基礎調査) 2007 by MHLW (厚生労働省).

報告書『女性の生活状況及び社会的困難をめぐる事例調査』せんだい男女共同参画財団 (2013年3月)
出ました。


【Contents】

1. 調査の概要
 1. 調査の目的
 2. 問題の背景および調査対象
 3. 調査の項目
 4. 調査の設計
 5. 留意点

2. 事例調査結果
 A. 非正規雇用で働く20~0代の未婚女性
  事例1~5
  現状と課題
 B. 単身世帯で暮らす高齢女性
  事例1~2
  現状と課題
 C. ひとり親として子育てをしている女性
  事例1~3
  現状と課題
 D. 配偶者やパートナーから暴力を受けた経験のある女性
  事例1~6
  現状と課題

3. 「国民生活基礎調査」分析結果
 1. 相対的貧困率の計算
 2. 世帯類型と相対的貧困率
 3. 相対的貧困率の男女差
 4. 婚姻状況と相対的貧困率
  4.1. 婚姻状況による違い
  4.2. 未婚男女の分析
  4.3. 親と同居する若年未婚女性
  4.4. 離別女性の分析
  4.5. シングルマザー
 5. 高齢者の相対的貧困率
  5.1. 世帯類型による違い
  5.2. 高齢者単独世帯の問題
 6. 分析結果のまとめ
 文献
 技術的事項の解説
 ・等価可処分所得と相対的貧困率
 ・世帯
 ・地域
 ・ケース数と誤差
 付表

4. まとめ及び提言
 まとめ
 提言
  (1) 現行制度の「谷間」に目を向ける
  (2) リスクの重複をふまえる
  (3) 支援者にはジェンダー視点が不可欠である。

5. 資料(面接調査事前記入用紙)

Cover Table of contents Information Chapter 3

田中は 第3章「「国民生活基礎調査」分析結果」(pp. 53-72) で相対的貧困率の分析 (厚生労働省「国民生活基礎調査」2007年 による) を担当。

なお、この報告書に関連する報告会を 3/23 (土) 午後におこないます。
http://b.tsigeto.info/142


Created:2013-03-21
Updated:2013-03-22

Related articles



Comment:


Leave your comment

All items are optional (except the comment content). Posted comment will be immediately published, without preview/confirmation.

To pass my SPAM filter, include some non-ASCII characters more than 1% of Your Comment content. If you cannot type non-ASCII characters, copy & paste the star marks: ★☆★☆★☆.

Name
Title
E-mail (not to be published)
Your comment
Secret
Only the blog owner can read your comment


Trackback:

http://blog.tsigeto.jp/tb.php/143-d0535ddf


Recent

Articles

Comments

Trackbacks


Archive

Monthly

Categories [Explanation]

| News:0 || Research:61 || Education:3 || School:259 || School/readu:3 || School/writing:17 || School/family:18 || School/occ:15 || School/quesu:3 || School/statu:3 || School/readg:18 || School/quesg:13 || School/statg:25 || School/kiso:5 || School/study:22 || School/intv:12 || Profile:2 || WWW:7 || WWW/this:4 |